SEMINARI

“Crediamo che l’educazione abbia un ruolo fondamentale nella pace e nello sviluppo. L’educazione è un diritto umano. Nei nostri corsi di formazione, utilizziamo il metodo dell’educazione non formale (ENF), che è partecipativo e accessibile a tutti. Attraverso il dialogo e lo scambio interculturale, possiamo promuovere una comprensione critica del mondo e dei cambiamenti nella nostra società”.

SCI Team

Seminario preparatorio

Durante i nostri seminari di preparazione potrai saperne di più sul nostro lavoro di volontariato, sui campi di lavoro e sugli impegni a lungo termine e scoprire anche i nostri valori e i nostri obiettivi. Parliamo delle sfide di un campo di volontariato internazionale o di un impegno a lungo termine e offriamo vari workshop su temi come l’interculturalità, la storia del SCI, la risoluzione dei conflitti, la comunicazione non violenta, le dinamiche di gruppo, i pregiudizi/stereotipi culturali, il razzismo, il colonialismo, il genere e molti altri. Inoltre, i volontari racconteranno la loro esperienza di volontariato e vi daranno preziosi consigli.

Alcuni volontari condivideranno anche le loro esperienze e ti daranno consigli preziosi.

La partecipazione al seminario preparatorio SCI Svizzera è obbligatoria per i minori che desiderano partecipare a un workcamp o a un progetto LTV (Long Term Volunteering), per i volontari che si uniscono a un progetto di LTV e per i coordinatori dei campi di lavoro estivi in Svizzera.

We organise three preparatory seminars per year. These usually take place in spring (February/March> for interested people in workcamps and LTV), summer (Mai/June> only for camp coordinators and workcamps participants) and autumn (October/November> for interested people in workcamps and LTV). Please contact us if you would like to do a long-term project so that you can be sure of attending a preparatory seminar in advance. In May, the seminar is only open for camp coordinators and workcamp participants.

Vuoi partecipare? Contattaci: info@scich.org

Il prossimo seminario preparatorio si terrà nella seguente data: Sabato 25 maggio 2024 a Berna Scopri di più 

Upcoming Training courses

Peace training courses

Peace is a big concept. It has many layers and levels of understanding. Throughout this year and beyond, SCI hopes to broaden young people’s understanding of and engagement with peace, as something more than just ‘absence of war’. We want to show that peace is something which can be lived on a day-to-day basis”. (SCI International)

Peace in Practice (2020)

The training course shed some light on the three levels of peace (“inner peace”, “peace with others” and “peace with nature”).

Peace for Change, Change for Peace (2022)

The project goal was to build the capacity of around 60 youth workers to gain competences essential for building a peaceful and nonviolent world.

Educators for Peace (2023 - 2024)

We will organise 2 training courses (November 2023 & April 2024), where the participants will learn, share and exchange on how to work for peace.

Pubblicazioni e Toolkits

SCI Toolkits

The Power Behind Good Intentions (2021)

A toolkit for critical European volunteering organisations and Global Education practitioners

Free to be You and Me (2019)

The toolkit provides information on gender and sexuality, practical guidelines and easy-to-use tools

The Dailyplate Project (2020)

A toolkit and a cookbook about how our values should and can be represented in our food consumption

Peace on the Streets (2019)

Tools, best practices, knowledge around campaigns and street actions for youth workers and peace activists

FA-SILLY-TATORS!
(2020)

Exploring humour in non-formal education and youth projects


Building Bridges (2017)

Know-how on voluntary projects involving asylum seekers & refugees as well as raising awareness on forced migration

Pubblicazioni di altre organizzazioni

Projekt "BreakFree!"

Il progetto “BreakFree!” è un progetto congiunto della SAJV e della Milchjugend in collaborazione con “Du bist Du” e mira a rafforzare l’inclusione dei giovani LGBT+ nelle organizzazioni giovanili.

Altre pubblicazioni